В рамките на СИХРЕ 2013 – специализираното изложение за хотелско и ресторантско оборудване, Агенция Булгарреклама съвместно с J-Point представя изложбата „Дигиталният принт – нетрадиционно приложение в интериорния дизайн". Експозицията включва проекти на Наталия Тодорова – главен интериорен дизайнер в Gwathmey Siegel Kaufman & Associates Architects LLC. Американската компания е известна с многобройните си проекти на модерни административни сгради, университети, луксозни частни домове, хотели и музеи ( напр. модерната част на Guggenheim Museum).
Наталия завършва едно от най-известните училища за дизайн – Parson School of Design в NY . Много бързо, почти в началото на своята кариера, тя става един от водещите интериорни дизайнери в Ню Йорк. В портфолиото й има проекти на хотелско обзавеждане за известни луксозни хотели като Wyndham hotel, Hilton Garden Inn, Madison Beach Hotel. С много труд и безспорен талант тя бързо трупа опит, превръщайки ресторанти и барове в едни от най-популярните и търсени места в Ню Йорк.
Какви бяха първите ти проекти като интериорен дизайнер и с какво те провокираха да продължиш развитието си в тази насока?
Първият ми проект, след като завърших, беше Havana Central – кубински ресторант на Тайм Скуеър. Задачата ми беше да направя интериорен дизайн, който носи автентичния дух на Куба. Вълнуващо е, когато се запознавам с нови култури и ги пресъздавам в интериора. Предварителното проучване за проекта на Havana Central беше мащабно и дълбочинно. До този момент в Ню Йорк нямаше ресторант, който да се отличава със специфично кубински стил. От друга страна пък, за американците не е лесно да отидат в Куба, заради визовите ограничения. Затова и този проект беше нестандартен, а резултатът – страхотен.
Именно тези предизвикателства на професията ме амбицират, вълнуват ме и ме провокират да продължавам. Чрез интериорните си проекти аз не само разказвам за различни култури, но и пресъздам специфичното им емоционално влияние върху човека. Интериорът въздейства емоционално на клиентите и точно това го прави толкова важен. Задачата да дизайнера е да превърне всяко едно помещение (музей, хотелска стая, лоби бар, хотелско ателие или ресторант) в инструмент за емоционално въздействие с предварително определена цел.
MONARCH BAR & LOUNGE – Стена на асансьор, принт върху винил
Би ли разказала с пример от практиката си за реализация, която в началото е изглеждала почти неосъществима, а в последствие е творба, с която се гордееш много?
Трябваше да направя дизайн за известен испански готвач – шеф-готвач Мигел Санчес Ромера. Той откриваше първия си ресторант в Ню Йорк. Помещението, което беше избрал обаче, се намираше в мазето на новия Хотел Дрийм в Даун Таун. Беше истинско предизвикателство да направя луксозен ресторант в Ню Йорк на място, където няма никаква дневна светлина, и той да изглежда бляскаво. Хрумна ми смела идея: да обърна перспективата. Интериорът трябваше да кара хората да се чувстват така, сякаш са навън. За целта създадох градина в помещение без никаква дневна светлина. Направих го по изкуствен начин – стените светеха като витрини на дневна светлина, обсипани с бръшлян и висящи метални саксии със зелени подправки като магданоз, розмарин и т.н., създаващи илюзията, че плуват в пространството. Направих сепарета за вечеря, които бяха обособени чрез мрежести драперии, приличащи на балдахини. Специфичното при този тип ресторанти е, че резервацията за подобно сепаре изисква например 15 ястия, които идват в определен ред. С напредването на вечерята, драпериите все повече се разкриват, така че на втория час клиентите от сепаретата вече се чувстват като в бяла градина. Осветителните тела бяха огромни стъклени дискове с диаметър около метър, между които имаше платно с пеперуди и това създаваше илюзията, че летят над главите. Предварителната ми уплаха от това, как да направя едно мазе уютно, се стопи, когато видях резултата – превърнах помещения без прозорци в прекрасна светла градина.
GKAPC_HILTON GARDEN INN – Лоби на вътрешната градина на хотел HILTON, принт върху стъкло – тавана на помещението
С какво интериорните решения за специфичните пространства на хотел или ресторант са по-различни и как могат да съчетаят креативното и функционално решение?
През последните години идеята за лоби на хотел в Ню Йорк доста се промени. Традиционната постановка – рецепция с няколко столчета – вече е в миналото. Лобито е обществено, социално пространство, място за срещи, където се събират не само гости на хотела, но и хора, живеещи в района. Лоби и ланч вече са смесени в общо широко пространство без граници – социален център, който трябва да е удобен, луксозен, дори секси, предразполагащ непосредствено общуване.
CAFE TALLULAH – Заведение, изображението на Бриджит Бардо е принт върху канава
Била ли си досега участник или посетител на подобни специализирани форуми за хотелско и ресторантско оборудва, какъвто е СИХРЕ?
Всяка година посещавам изложенията в Лас Вегас, Маями и в Ню Йорк. На форумите там се обсъждат новите тенденции в стила и в използването на различните материали в интериорния дизайн. Тук се срещам с колеги, обменяме идеи, впечатления и опит. Тези изложения се посещават и от много собственици на хотели и ресторанти, предприемачи, различни специалисти, които се интересуват от интериорен дизайн. Това често води и до осъществяването на конкретни проекти.
BOUTIQUE HOTEL GUESTROOM – Хотелска стая, стените са облицовани с принт върху винил
Мислиш ли, че присъствието на интериорния проект е съществена част от създаването на добрия обект?
Да, интериорът е много важен, но не е всичко. За да се превърне един ресторант в желано място от посетители, той трябва да предлага отлична храна и качествено обслужване. Добрият дизайн може да е луксозен аксесоар към добре поднесено цялостно отношение към клиента. Повечето топ места в Ню Йорк се стремят да съчетаят и двете – обслужване на ниво с добър интериорен дизайн.
CROWNE PLAZA HOTEL GUESTROOM – Хотелска стая в хотел HILTON, принт върху винил на таблата на леглото
Какво е впечатлението ти от интериорния дизайн на българските хотели и ресторанти?
Странното е, че откакто работя в тази област, аз живея в Ню Йорк. Нямам представа, как тази професия се развива в България. Единствените впечатления, които имам, са от малкото пъти, в които се връщам в родината, за да видя приятелите и семейството си. Посещавам за кратко време много барове, кафенета, ресторанти и дискотеки и съм приятно изненадана от това, което виждам. Чудя се, как колегите ми успяват да поддържат такова високо ниво на представяне в дизайна, когато знам колко по-малки в пъти са бюджетите им. С радост и любопитство ми се иска да се запозная по-отблизо с работещи българи в моята област и се възхищавам и уважавам професионализма им.
СИХРЕ 2013 се провежда паралелно с международните специализирани изложби на хранителната индустрия Интерфуд и дринк, Месомания, Светът на млякото, Булпек и Салон на виното в Интер Експо Център – София. Работното време за посетители е до 08.11.2013 г. от 10.00 ч. до 18.30 ч., на 09.11.2013 г. от 10.00 до 16.00 ч.