Парижката галерия Carpenters Workshop представя до 31 август 2023 г. изложбата „Моите години Нимайер: Бразилска модерност“ на френския фотограф Матю Салвен.
Разположена на третия етаж на галерията, изложбата проследява десетте години (1996 – 2006 г), които Матю Салвен прекарва до прочутия архитект Оскар Нимайер, един от най-ярките представители на бразилския брутализъм. Впечатляващите кадри разкриват поезията на свободните и чувствени линии в проектите на Нимайер, подчертавайки модерността на неговата архитектура, нейното социално и философско измерение, като същевременно сякаш увеличават грандиозните й пропорции.
Фотографиите са в диалог с изкуството и дизайна, като фон на произведения на други бразилски творци като братята Campana, Hauner & Eisler, Jorge Zalszupin. Изложбата преоткрива бразилското изкуство през призмата на творби на артисти, които извеждат естетиката на бразилския дизайн до най-висока степен на изтънченост.
Чрез богатството на своите ресурси, култура и традиции, Бразилия превръща дизайна в инструмент за развитие и икономически двигател. Много интересната комбинация от творчество, разнообразие и устойчивост, органични форми и иновативни материали, позволява да се улови уникалната енергия на страната.
Френският фотограф Матю Салвен живее в Париж, но пътува из цял свят повече от двадесет години. Учи фотография и прави първия си документален филм на 16-годишна възраст. Заминаването му за Южна Америка година по-късно е началото на дълга и интимна среща със страните от Латинска Америка и по-специално с Бразилия, където прекарва по-голямата част от времето си. От тези дълги престои в Бразилия се ражда приятелството и сътрудничеството му с Оскар Нимайер. Той му посвещава важна монография, публикувана през 2008 г. от издателство Assouline. Чувството му за детайли и изкуството да улавя душата на местата, които заснема, го водят към архитектурната фотография, като си сътрудничи както с големи имена така и с изгряващи таланти. От замъците в Шотландия до бруталистичните вили в залива на Акапулко, той показва света в необикновени, вълнуващи образи. Редовно сътрудничи на престижни списания, медии… Интересува се и от филмови декори, като работи, например, по филма „2046“ на Уонг Кар Уай. В момента подготвя различни проекти за книги, по-специално за модернистичната архитектура в Ливан. Също така документира традиционната африканска архитектура.
Г-н Салвен, какво означава за вас настоящето сътрудничество с галерия Carpenters Workshop?
Да мога да разкажа в образи архитектурата на Оскар Нимайер за мен е изключително емоционален акт, а не бих могъл да намеря по-подходящо пространство да направя това от галерия Carpenters. Следя ги от години. Обичам чувството им за дизайн, харесвам артистичните им предпочитания. Поради тази причина съм изключително щастлив, че ме поканиха да представя моите фотографии в диалог с други знакови представители на бразилския дизайн. Публикувал съм в различни издания работата ми с Оскар Нимайер, но досега никога не съм правил изложба с фотографиите. Някои от тях се представят тук за първи път.
Имате много силна връзка с Бразилия. Разкажете ни за нея.
Бразилия е любимата ми страна. Културата, музиката, танците, архитектурата, изкуството, начинът на живот са безкраен източник на вдъхновение. Там всичко е по-цветно, по-лирично, с такава свобода в подхода! При всяко мое завръщане преоткривам нестихващата творческа енергия, въпреки трудния политически и икономически контекст, през който преминава страната.
Представената фотографска серия е плод на вашето приятелство с Оскар Нимайер в продължение на десетилетие. Можете ли да разкажете как се срещнахте и как започнахте да заснемате неговите проекти?
За първи път срещнах Оскар в неговия офис, благодарение на внука му, който беше мой близък приятел. По това време за Оскар Нимайер се говореше като за „папата“ на съвременната архитектура, но парадоксално работата му вече не беше във фокус.
Тогава той отдели време да говори с мен, да ми разкаже за своята архитектура, по толкова поетичен и жив начин. Като млад бях очарован от неговия ентусиазъм да вдъхва живот на своите архитектурни проекти. Беше толкова просто и човешко! Той определено имаше желание да преподава и да учи младото поколение. Така се зароди нашето приятелство, а постепенно се оформи и идеята за заснемане на проектите му. Запознах се с всички негови проекти в Бразилия и по света, вдъхновен от думите и скиците му. Показвах му фотографиите ми, той пък ми обясняваше в детайли всяка линия, всяка форма.
Сигурен съм, че именно това приятелство ми показа пътя към архитектурната фотография в търсене на смисъла, историята на сградата, душата на мястото.